diumenge, 23 de juny del 2013

Tocar de memòria, amb o sense partitura

The New York Times  (Anar a la versió original)

Pel que sembla, el cineasta Michael Haneke, qui va escriure i dirigir la punyent commovedora pel·lícula francesa "Amour", és arrossegat per la mística d'un pianista, sol a l'escenari, transmetent mestratge i absoluta unitat amb la música tocant una gran peça de la memòria. El drama del joc de la memòria és en el centre d'una escena en què el pianista francès Alexandre Tharaud elegant que, interpretant-se a si mateix, un paper petit però crucial. 

La història gira al voltant d'una parella d'ancians a París, Georges i Anne, que es van retirar com a professors de música, mentre s'enfronten a la feridura que ha paralitzat el costat dret d'Anne. En una escena, el Sr. Tharaud, en el paper d'un antic alumne d'Anne que ha fet una carrera important, fa una visita sorpresa a la seva vella mestra per veure com li està anant. Amb prou feines pot contenir la seva sorpresa quan coneix la seva actual condició. Anne (Emmanuelle Riva) li demana un favor: Podria Alexandre tocar una peça que li va fer aprendre als 12 anys? És la Bagatel·la de Beethoven en sol menor, la segona de les Sis Bagatel·les (Op. 126), última obra per a piano publicada de Beethoven.

Al principi Tharaud hi posa objeccions . No ha tocat la peça desde fa molts anys, explica, i no és segur que la pugui recordar. Llavors, diu que ho intentarà i procedeix a tocar la tempestuosa bagatel·la sense problemes, almenys tal i com ho escoltem abans de les retallades de la pel · lícula a la següent escena. Suposo que hauria estat un toc massa vulgar si quan Alexandre va dir que no estava segur de poder recordar la bagatel·la, Anne li hagués dit: "Bé, tinc la partitura, per descomptat, allà mateix a la llibreria."

A través dels anys he observat que el rígid protocol de la música clàssica amb el què s'espera que els solistes, especialment pianistes, toquin de memòria sembla per fi, gràcies a Déu afluixar la seva exigència. El que importa, o hauria d'importar, és la qualitat de la interpretació de la música, no els mitjans pels quals un artista presta un bon rendiment.

Cada vegada mésgrans pianistes com Peter Serkin i Olli Mustonen han triat a vegades fer una interpretació en solitari amb la partitura impresa. El pianista Gilbert Kalish, més conegut com a intèrpret de música de cambra a manera d'exemple i defensor de la música contemporània, ha tocat tots els repertoris, incloent temes en solitari (sonates de Haydn, Brahms interludis), amb el partiotura. Com a membre de la facultat de l'excel·lent departament de música de la Universitat de Stony Brook, el Sr Kalish va encapçalar un canvi en els requisits per obtenir el grau en la dècada de 1980, pel que els pianistes estudiants podrien tocar qualsevol obra en els seus recitals oficials de memòria o no, cosa que va donar lloc a una millor i més confiada interpretació.

No obstant aixòencara està molt estesa, per a mi de manera sorprenent, l'adhesió en l'àmbit del protocol de tocar repertori solista de memòria. Aquesta temporada el Sr. Tharaud va rebre crítiques per haver fet recitals a Nova York amb partitures impreses.

A l'octubre, al Greenwich Village música de club Le Poisson Rouge va tocar extractes de les seves delicioses noves Virgin Classics gravant "Li Boeuf sur le Toit", pres del nom del club que es va convertir en un refugi per cabaret parisenc durant l'Edat del Jazz. La nit següent, el Sr. Tharaud va tocar un programa estàndard en el Weill Recital Hall amb obres de Scarlatti, Ravel, Chopin i Liszt. A cada concert, en lloc de fer-ho de memòria, va utilitzar les partitures, cosa que Steve Smith, qui va fer la crítica del recital del Sr. Tharaud per a The New York Times, ni tan sols va esmentar. No valia la pena comentar-ho. La notícia, com el Sr. Smith va deixar clar, va ser  que el Sr. Tharaud va fer actuacions fascinants i volàtils. 

No obstant això, la foto del Sr. Tharaud que va acompanyar la crítica mostrava clarament la seva interpretació amb una partitura i alguns lectors es van afanyar a reaccionar a les xarxes socials. D'alguna manera persisteix la idea de que un pianista faci servir una partitura en una actuació pot ser una manca de domini o de preparació insuficient.

No necessàriament. Tot i que és emocionant i fins i tot màgic veure un pianista que dóna un versió triomfant de la diabòlica i difícil Sonata de Liszt, o qualsevol obra de memòria, hi ha diferents tipus de talents. A l'imponent pianista rus Sviatoslav Richter, en el moment en què va arribar als seus 60 anys, li va resultar cada vegada més difícil de tocar de memòria. Va començar amb les partitures en les actuacions. Ningú ho dubta. Després de tot, Richter era un tità del teclat. No obstant això, què importa si un estudiant de Juilliard pot donar comptes brillants i personals d'obres com descoratjadora Piano Sonata d'Elliot Carter o 24 Preludis de Chopin, però necessita les partitures al faristol per fer-ho?

L'excel·lent pianista Stephen Hough, en un article del Telegraph de Londres de l'any passat, va presentar també els dos costats de la moneda. Segons deia, va en contra de la història interpretar obres d'èpoques primerenques de memòria. Aquesta mística es va apoderar quan Liszt, en part per l'espectacle que representava, va començar a tocar tot de memòria, incloent les monumental sonates de Beethoven.

En èpoques anteriors hi havia música composta, que sempre es tocava amb paper, i hi havia música improvisada. Com que els intèrprets eren gairebé sempre els compositors, tal i com el Sr Hough va explicar, que un pianista toqués, per exemple, una balada de Chopin de memòria s'hauria considerat el súmmum de l'arrogància, com si el pianista suggerís que havia compost ell mateix la peça.

A les principals institucions s'han anat obrint les actituds sobre la interpretació de memòria. Avui dia, al personal artístic del Carnegie Hall mai se li ocorreria obligar qualsevol artista a tocar de memòria. Aquesta és una elecció artística personal. Però les organitzacions que tracten els músics estudiants, majoritàriament insisteixen en protocols estàndard. Young Concert Artists, que presenta nous artistes excepcionals en concert, es cenyeix a la pràctica estàndard per als seus audicions competitives. Els requisits oficials: "Els concerts i el repertori solista per a tots els instruments i la veu han de ser realitzats de memòria. Les partitures es poden utilitzar només en la música de cambra, sonates amb acompanyament i obres contemporànies ". 

Sempre m'ha divertit que la música contemporània estigui exempta de l'obligació de ser memoritzada. Crec que alguns pianistes poden trobar el estudis de Ligeti, que són un repte tècnicament en el moment que els aprenen i en general es consideren freds, molt més fàcils de tocar de memòria que "Variacions Goldberg" de Bach.

Aquesta tardor, en dos programes de només cinc dies de diferència, a la 92nd Street I, el pianista András Schiff va tocar la integral del "Clave ben temperat" de Bach, els 48 preludis i fugues, que conté una de les músiques contrapuntístiques més complexes mai escrites. Va tocar els dos recitals de memòria, un èxit sorprenent.

No obstant això, el Sr Schiff, un intèrpret de Bach magistral, ha tocat aquesta música des de fa 50 anys, des de la infància. En les entrevistes que ha dit que la interpretació de memòria no és la part més difícil per a ell en la realització d'obres per a teclat de Bach, i jo el crec.

Gairebé al mateix temps, en l'Alice Tully Hall, com a part del Lincoln Center’s White Light Festival, el pianista Emanuel Ax va participar en un programa interessant, on la principal tasca era l'arranjament de Schoenberg (posteriorment completat pel compositor Rainer Riehn) de Mahler "Lied von der Erde "per a conjunt de cambra, interpretada pels membres de la Filharmònica de Nova York amb el Sr Ax al piano. Però ell va crear l'ambient obrint el programa amb dos treballs en solitari: Preludi i Fuga de Bach N º 8 del "Clave ben temperat", llibre 1, i Six Little Pieces piano de Schoenberg (Op. 19). Va tocar l'obra de Bach amb la partitura impresa i Schoenberg de memòria.

Ningú que hagi sentit el Sr Ax amb els anys podria pensar que alguna dificultat per executar alguna cosa de memòria. Però es tractava d'un programa de col·laboració. Va ser inspirador veure al Sr Ax que participava com un dels 15 intèrprets dedicats a la presentació de "Das Lied". Així, començar el programa amb la reflexiva obra de Bach, va ser un gest musical, no pas el moment de mostrar la memorització.

Per a mi hi havia alguna cosa commovedora en veure un gran pianista que toqués un preludi i fuga de Bach amb la partitura. Cada element maravellós d'aquesta complexa música és plasmada a la pàgina. Es veu gairebé tan bonica com sembla.

 Connect With Us on Twitter
Follow @nytimesarts for arts and entertainment news.




(Traducció: Joan Josep Gutiérrez)